Thematisch werken

Kennismaken?

'Elk thema een nieuwe ontdekkingstocht'
Om ervoor te zorgen dat ons onderwijs betekenisvol is, werken we vanuit thema's. De thema's die we kiezen sluiten aan bij de belevingswereld van onze kinderen én prikkelen de nieuwsgierigheid.

Elke periode, vaak van vakantie tot vakantie, staat een ander thema centraal in onze groepen. Zo werken we de ene periode aan het thema 'Wereldoorlogen' in de bovenbouw, aan 'Oma's tijd' in de middenbouw en aan 'De Boerderij' in de onderbouw om in een volgende periode te werken aan 'Vikingen', 'Schatten van de aarde' en 'Zomer'. Zomaar een greep uit onze thema's die de nieuwsgierigheid prikkelen door een diversiteit aan opdrachten, experimenten, boeken, ervaringen en ontdekkingen.

Tijdens het werken aan een thema houden we rekening met de verschillende leervoorkeuren en leerstijlen van kinderen. We zijn een school vol met kinderen die allemaal anders en uniek zijn. Ook de manieren waarop ze het best, fijnst of makkelijkst leren is niet voor iedereen gelijk. Het ene kind leert door iets te ‘doen’, een ander moet het voor zich zien, een derde zit al op het puntje van zijn stoel wanneer de muziek start. Ook zijn er kinderen die zich direct van alles kunnen verbeelden, of juist eerst willen ordenen. Dit betekent dat we rekening houden met leervoorkeuren en leerstijlen van alle kinderen en waarbij een onderzoekende houding, creativiteit en (zelf)reflectie belangrijk zijn. 
Daarbij doen we twee dingen: we matchen en stretchen. Matchen betekent dat we aansluiten bij leervoorkeuren van kinderen. Wij werken op basis van gelijkwaardigheid en vertrouwen met onze kinderen. Zo geven we kinderen de ruimte om zelf een werkhouding én een werkplek te kiezen, we geven ze keuzes over de manier waarop ze dingen willen leren én we geven ze verantwoordelijkheid voor hun werk, eigen proces en samenwerken. Kinderen kunnen ongelooflijk veel en zijn heel goed in staat om aan te geven wat ze nodig hebben om iets te leren. We staan naast de kinderen om met ze mee te kijken, om ze betekenisvol uitleg te geven en om ze aan te moedigen. Aan het einde van het proces helpen we kinderen te reflecteren op het resultaat van hun werk en het proces. Stretchen betekent dat we kinderen uitdagen iets te doen wat buiten hun comfortzone ligt. Als jouw kind bijvoorbeeld graag alleen werkt omdat hij dan fijn zijn eigen plan kan uitwerken dan dagen we jouw kind graag uit om samen te werken en te overleggen met iemand anders. We gaan dan met jouw kind in gesprek over het proces; wat vond je lastig? Hoe ben je daarmee omgegaan? Hoe heb je het aangepakt? Hoe kijk je erop terug?